Trenerska ODYSEJA

Blog Trenera Odysei Umysłu w Polsce

Odyseja Umysłu – Problemy 2018/2019

Odyseja Umysłu i Problemy Długoterminowe 2018/2019

Odyseja Umysłu nadciąga z nowym sezonem 2018/2019 🙂 W czerwcu na oficjalnej stronie amerykańskiej Odysei Umysłu pojawiły się streszczenia Problemów Długoterminowych na nowy sezon. Co prawda w Polsce streszczenia i tłumaczenia pojawią się dopiero po 15 września jak oficjalnie rozpocznie się u nas nowy sezon, to chciałbym je dzisiaj przedstawić 🙂 Będą oczywiście po angielsku, ale z moim małym polskim komentarzem 😉

A więc co nas czeka 🙂

Po pierwsze, to chciałbym przypomnieć jak Odyseja Umysłu dzieli Problemy Długoterminowe. 

  • Problem 1 – zadania mechaniczne, zawsze trzeba zbudować jakiś pojazd czy to duży czy mały.
  • Problem 2 – zadania techniczne. Tutaj Odyseusze zmagają się z budową jakiś urządzeń wplecione w przedstawienie. 
  • Problem 3 – zadania typowo humanistyczny.  Należy oryginalne dzieła sztuki czy kultury przedstawić we własnym wyobrażeniu.
  • Problem 4 – zadanie konstruktorskie oparte o drewno balsa. Konstrukcja musi „dźwigać” ciężary 🙂
  • Problem 5 – zadania artystyczne. Tutaj kłania się humor i żart 🙂 i takie muszą być przedstawienia dla abstrakcyjnych tematów.
  • W Odysei Umysłu – poza konkursem – mogą uczestniczyć również grupy przedszkolaków i dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Co roku specjalnie dla nich publikowany jest Problem dla Juniorów. Najmłodsi Odyseusze nie muszą ściśle przestrzegać oficjalnych zasad konkursu; mogą za to gościnnie wystąpić podczas Eliminacji Regionalnych.

Co słychać za morzem?

Problem 1: OMER to the Rescue Again
Divisions I, II & III
Who better to help those in distress than OMER? In this problem, OMER and his trusty Sidekick travel to different places with suitcases holding all of the parts of an OMER-mobile vehicle! OMER and his Sidekick will assemble and ride on the vehicle where it will function in different ways to “save the day.” Between attempts, the vehicle will be disassembled, put back into the suitcases, and taken to a different area where it will be reassembled and driven again. Finally, the OMER-mobile is thrown a hero’s parade as a show of appreciation!

Pojazd, który będzie składany z różnych części i transportowany w walizkach.

Problem 2: Hide In Plain Sight
Divisions I, II, III & IV
Teams take a cue from nature in this problem where they create and build a team-made mechanical creature that hides in plain sight. The creature will change its appearance three times to avoid being detected by a Searcher Character trying to find it. The way the creature changes will be different each time! The team will create and present a performance where its creature gets into – or out of – various situations using this resourceful skill. In the end the creature will surprise everyone by changing its appearance a final time and reveal its true self.

Mechaniczne stworzenie, które będzie musiało się 3 razy zmienić, aby się ukrywać.

Problem 3: Classics… Leonardo’s Workshop
Divisions I, II, III & IV
Imagine how inspiring Leonardo DaVinci’s (LDV) workshop must have been. Teams will portray his workplace in an original, creative performance that includes LDV, a patron, and a naysayer. The team will recreate a DaVinci painting, make a three-dimensional representation of one of his works, and recreate another LDV work in any form the team wishes. There will also be an original “debunked” creation that LDV “invented” but discarded because it was mocked. Ironically, the item will be shown as something commonly used in modern times.

Należy w twórczy sposób przedstawić laboratorium Leonarda DaVinci 🙂 

Problem 4: Structure Toss 
Divisions I, II, III & IV
Step right up and put your structure to the test! Teams must strategize risk for points and “toss” their structures in this year’s problem-turned-carnival. They will use a device to propel the structure in a carnival game. If it travels in the air it gets higher score! Once the structure has been successfully tossed, it can be tested for strength. A carnival barker character will entice other characters to join the fun during a performance that incorporates testing the structure’s strength with creative games of skill and chance.

Zbudowana struktura zanim zostanie poddana próbie ciężarów, będzie musiała się przemieszczać i być „rzucana”. 

Problem 5: Opposites Distract 
Divisions I, II, III & IV
Disagreements can distract groups from seeing the bigger picture. Teams will create and present a humorous performance about a sneaky character that distracts others while trying to take control of anything the team wishes. In the performance it will lure others into silly arguments and be successful two times. The arguments will be presented using different dramatic styles and will include attention-getting effects. In the end, the groups will learn that they have been intentionally distracted and will catch the sneaky character before it takes control.

Zabawne przedstawienie o podstępnej postaci, która rozprasza innych.

Primary: Museum Makers
Grades K-2
Kids can see the extraordinary in the ordinary. Now they will use that ability to create their own museum! The team will create and present an original museum and its exhibits. During the performance, the team will reveal three creative displays that explain the theme of the museum and show off team-made items. A tour guide will take audiences on a journey through the museum to meet a humorous artist and a curator.

Maluchy będą mogły stworzyć własne muzeum z eksponatami 🙂

I co dalej?

Materiały te nie pozwalają jeszcze drużynie na rozpoczęcie prac nad problemami. Dają jednak pewien ogląd na, to co nas czeka i wstępnie określić, który problem może ich zainteresować. Z doświadczenia jednak wiem, że warto czekać aż pojawią się na oficjalnej polskiej stronie Odysei streszczenia. www.odyseja.org

Jestem ojcem dwójki dzieci, mężem wspaniałej Basi. W skrócie: Trener Odysei Umysłu; Czytam książki; Biegam; Pracuję jako administrator Systemów na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu.

You Might Also Like